Powered By Blogger

03 May 2012

Semester 6 (praktikal) bermula


26 April 2012
Khamis
9.58pm

Setelah sekian lama aku x update blog aku ni, hari ni aku update blog ni. Tetapi bukan siaran langsung dan ini adalah siaran tertunda. Ada masalah-masalah yang x dpt aku elakkan semasa berada di sni utk aku updatenya. Semasa aku menulis blog ni jgk, hujan yakni rahmat dari Allah SWT mencurah curah turun membasahi muka bumi ini. Skrg jgk aku baru balik dari overtime (0t) yg semestinya dibayar dari pihak pengurusan

 

Dah habis mukadimah, skrg masuk ke isi pertama, haha. Praktikal utk kali kedua aku telah bermula. Skrg aku menjalani latihan industry di Mutiara Taman Negara Resort, Kuala Tahan Jerantut. Ramai yg tau tahu tempat ni. Mula-mula dtg dah kene culture shock tgk tempat. Tempat ini agak pendalaman iaitu kira-kira sejam setengah dari Bandar jerantut. Tapi takpe, sbb aku tgk org sini hidup jer kat sini, xkan aku xleyh hidup kt sini kan.

 

Kat dalam ni xder line 3g, so that mean aku xdpt online dgn maharajalela lah kan.. huaaaaaaaaa…….,,,,,,,,, yg ader cuma line EDGE, boleh la nk bukak fb tetapi nk update tu mcm susah lah skit. No matter, that’s not a big problem. Boleh la kau belaja bagaimana hidup tanpa internet kat sini kan. 

 

First day  masuk pendaftran dah kene keje terus, pergh mcm mcm pshyco dari staff sini. Maklumlah kan, baru lagi, skrg dah okay. Aku decide nk duk kitchen western utk permulaan ni, org pertama jumpe Abg edi, baik peramah orgnye. Chef aku masa tu cuti, 3 hari so ade pemangku dia yg bernama Kak Mona, mula mula tgk org semua muka ganaz ganaz takut jgk weyh.. tp dah lama kenal rupenyer semuanya baik2 belaka, best diorg ni. Sgt2 sporting..

 

Duk western mcm2 dapat belaja, order dari guest kitorg boleh buat. Siap ada dpt good feedback lagi. Spagetthi Carbonara aku buat menyelerakan, padahal bukan ader ape pon. Mungkin air tgn aku masak sedap kot. Haha, skrg dah 3 minggu kat sini, byk perkara dah aku blaja, simple but nice, lain org lain caranya kan. Jgn lah pelik kalau cara org kat sini lain2 kan.

 

Aku duk praktikal sini, antara staff yg ada kat sini. Mula dgn staff kitchen yer.. western, Chef Mamat, Abg edi, Abg Arra @biatuk, Along.. Chinese, Abg mizi, Kak Emi dan Iman,.. Malay, Kak Mona dan Kak Noraini.. Pastry, Abg Zambri dan Kak Ja,.. cold Kitchen, Kak Ayu, Kak Ma dan Kak Jemek.. pastu ramai lagi staff dyorg, semua baik2 belaka.. bekas manager pizza temerloh, Abg Zainal @ Pak Nil, Khairul, Azril @ Lingoi, Azreen, Ateh, Abg As, Abg Nuar, Abg Saipul, ramai lg lah.. semua baik2 orgnyer..

 

Kt sini jgk byk binatang liar dan jinak yg berkeliaran sekitar resort, semua aku dah jumpe.. Gajah, tapir, kijang dan landak padi.. tapir dan kijang tu boleh pegang dan sgt jinak, xtakut ke org pon.. haha, mcm2 kenangan dah sepanjang aku kt sni, yg paling best kene kejar ngn tapir, bukan niat tapir tu agknyer nk kejar, tp dah aku lari, dia kejar lah aper lg kan.. sbb lapar kot. 

 

Byk lg kenangan manis kat sini, belum sebulan lg kat sini dah mcm ni dah.. seronok duk sini.. kat bawah ni antara gmbar2 sepanjang aku 3 minggu di mutiara taman Negara resort.. teruskan bersama media massa dan eletronik yg ada (rtm, tv3, utusan, berita harian) sbb arini aku glamour dyorg shoot gmbar aku bakar bbq.. kalau ada bg tau yer.. koya lar……….. 

Taman Negara Kuala Tahan

Mutiara Taman Negara, tempat kami berpraktikal...

 

 

hai, nama saya landak.. saya dari keturunan landak padi...

nama saya pulak tapir, saya jinak tau.. nak pegang saya boleh, kene kejar padan muka...

 

 

 

No comments:

Post a Comment